De belangrijkste redenen om te kiezen voor Adobe Commerce

Adobe Commerce is een e-commerce platform die als basis Magento heeft. Het is eigenlijk Magento, maar dan met extra functionaliteiten en mogelijkheden. In de kern is het precies hetzelfde. Met Adobe Commerce richt Adobe zich op de bovenkant van de markt: de grotere webshops die behoefte hebben aan een contract met een grote software-leverancier, zekerheid en extra features.

Laten we eens kijken naar de redenen om voor Adobe Commerce te kiezen. Alle marketing-uitingen van Adobe Commerce staan vol met buzz-words (composable commerce, AI-driven personalized experiences, API-first headless), maar waar heb je wat aan?

Adobe Commerce Cloud?

Adobe pusht steeds meer hun cloud oplossing. Magento/Adobe Commerce is een PHP applicatie die je op eigen of hosted hardware kan zetten. Wij doen dat altijd bij onze partner Hypernode bijvoorbeeld. Maar Adobe biedt met Cloud een oplossing waarbij zij die verantwoordelijk overnemen. Het is hierbij wel belangrijk om te vermelden dat het gaat om een hybride vorm tussen SaaS en self-hosted.

Bij SaaS heb je geen toegang tot de onderliggende code en database. Dat heb je bij Adobe Commerce Cloud wel. De code, plugins etc. zijn in beheer van de Solutions Partner. Zodra een nieuwe versie van de code live gezet kan worden, wordt de applicatie naar de servers van Adobe gepusht. Vanaf daar is het Adobe’s verantwoordelijkheid. Zij dragen dus zorg voor de performance, security, caching (Fastly) en e-mail. Deze hybride vorm wordt soms ook wel PaaS genoemd, platform-as-a-service: je hebt de flexibiliteit van het volledig kunnen aanpassen van het onderliggende platform, zonder de hassle van het optuigen van hosting, deployments, etc.

Als je gewend bent af en toe zelf wat op de server aan te passen, dan ben je bij Adobe Commerce Cloud niet aan het juiste adres: de user waarmee je op de server inlogt heeft geen schrijfrechten. Code kan alleen aangepast worden door middel van een deploy.

Je krijgt zowel een staging- als productieomgeving overigens. De architectuur ziet er ongeveer als volgt uit:
Fastly FPC
Loadbalancer
3 NGINX/PHP Applicatie servers
1 Database server
Redis/RabbitMQ/Opensearch draait op 1 van de applicatieservers

Features

De lijst met features in Adobe Commerce is vrij lang, maar de belangrijkste hebben we hier uitgelicht.

B2B

In onze optiek is dit de belangrijkste reden om voor Adobe Commerce te kiezen. Is je online business vooral op bedrijven gericht dan biedt Adobe Commerce een behoorlijk compleet pakket aan B2B features. Zoals:

  • Klant(groep) specifieke catalogus en prijzen
  • Company level met onderliggend inkopers, met bijbehorende rechten (bijv. Mag order plaatsen tot €1000).
  • Company credits
  • Mogelijkheid om snel orders aan te maken op de frontend aan de hand van CSV bestanden of een zogenaamde requisition list
  • Optie om offertes op te maken en prijzen aan te passen alvorens er een order van te maken

Live Search / Adobe Sensei

Een module waarmee de zoekmachine op de shop een stuk sneller en slimmer wordt. Onder de motorkap wordt gebruikersinformatie en productdata gebruikt om de bezoeker producten te tonen die het relevantst zijn. Adobe Sensei wordt ook gebruikt om product aanbevelingen te doen. Dus cross-sells en up-sells worden bepaald aan de hand van productdata en bezoekersdata.

Integratie met Adobe Experience Manager (AEM)

AEM is het marketingplatform van Adobe. Adobe Commerce kan hiermee integreren. AEM is gericht op corporate-level bedrijven, waardoor deze feature niet voor iedereen heel nuttig zal zijn.

Content Staging

Met deze feature wordt het mogelijk om wijzigingen aan pagina’s, producten en categorieën in te plannen voor later. Ook marketing prijsregels kunnen later geactiveerd worden. Zo hoef je niet meer wakker te blijven om om middernacht de Black Friday actie aan te zetten. Je kan ook eenvoudig terug naar een vorige versie.

Admin actions log

Iedere actie door een admin gebruiker wordt bijgehouden in een handig overzicht. Zo hou je controle over wat er wordt aangepast. En mocht er een keer iets mis gaan (er zijn opeens producten weg bijv), kan je zien wie daarvoor verantwoordelijk is.

PCI Compliancy

Zeker als je ook verkoopt in USA is dit een factor waar je rekening mee moet houden. Als je creditcard data van klanten opslaat, dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen voordat de creditcard-maatschappijen je van dienst willen zijn. In de praktijk is het vaak de PSP die data opslaat, maar mocht je zelf creditcard-gegevens opslaan in de database van de webshop, dan is PCI Compliancy vereist.

Veel Magento agencies, waaronder wij, zullen beargumenteren dat veel van deze features ook met 3rd party plugins te verkrijgen zijn, voor een fractie van de prijs van Adobe Commerce. Maar het verschil zit hem natuurlijk in dat dit “first party” is, dus ontwikkeld door Adobe zelf. Waarbij je ook support krijgt van Adobe als dit niet werkt.

Waar je voorheen 3rd party plugins vaak kon aanschaffen voor eenmalig een bedrag, bijv. €100, gaan veel extensiebouwers nu om naar subscriptions. Je moet ieder jaar dat bedrag betalen om recht te blijven houden op gebruik van de plugin. Afhankelijk van hoeveel plugins je hebt aangeschaft, kan dit ook aardig oplopen.

Support

In tegenstelling tot Magento Open Source, krijg je bij Adobe Commerce ondersteuning van Adobe. Tijdens de bouw van de webhop, de lancering en daarna. In onze ervaring is de support vrij goed. Je krijgt snel reactie, die ook inhoudelijk goed is. Wel is het zo dat deze supporttickets door ons als Magento bureau, met al een technische achtergrond, worden ingeschoten. De webshop-manager zelf zal niet snel gebruik maken van de Adobe support opties. Ook omdat veel oplossingen toch door het Magento bureau moeten worden geïmplementeerd.

Prijs

Omdat Magento Open Source gratis is, is Adobe Commerce per definitie duurder. De licentiekosten per jaar beginnen bij €25.000 ongeveer en is afhankelijk van de omzet. Dit is voor Adobe Commerce Cloud en daar zit dus hosting bij inbegrepen. Omdat er meer features in zitten en het platform meer complexiteit bevat, zal development ook meer zijn. Dit is echter helemaal afhankelijk van de wensen.

Conclusie

Kortom, Adobe Commerce neem je niet omdat het goedkoper is. Je kiest ervoor omdat je software wilt gebruiken, waar een groot bedrijf achter zit, met een SLA en duidelijke afspraken. Een Customer Success Manager die je kan bellen als het niet goed gaat. En juridisch wordt een en ander dichtgetimmerd in een contract, waar veel grotere bedrijven behoefte aan hebben.

In het geval van Magento Open Source sluit je ook een contract af, maar dat doe je alleen met je webshop bouwer, niet met Adobe.

Bij Bold Commerce zijn we van mening dat in bijna alle gevallen Magento Open Source de beste tool voor de job is. Het heeft wat minder toeters en bellen out-of-the-box, maar is daarmee een uitstekend vertrekpunt voor de bouw van jouw e-commerce platform. Daarnaast biedt het Magento ecosysteem een groot aanbod van plugins waarmee je je shop alsnog kan uitbreiden qua features.