Gebruik deze 7 kritische vragen tijdens jouw selectieproces

Je overweegt aan de slag te gaan met een nieuwe Magento partner voor jouw volgende Magento of Adobe Commerce webshop. Welke vragen kun je stellen om te kijken hoe jouw agency scoort op cruciale succesfactoren van jouw nieuwe samenwerking? We spreken met Bart Pit, e-commerce strateeg bij Bold Commerce over het selectieproces.

Je overweegt aan de slag te gaan met een nieuwe Magento partner voor jouw volgende Magento of Adobe Commerce webshop. Welke vragen kun je stellen om te kijken hoe jouw agency scoort op cruciale succesfactoren van jouw nieuwe samenwerking? We spreken met Bart Pit, e-commerce strateeg bij Bold Commerce over het selectieproces.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een Magento partner?

Iedereen pakt het selectieproces anders aan. Bart zegt: “Mijn ervaring is dat bedrijven veel op gevoel een keuze maken. Natuurlijk moet het goed voelen en moet er een klik zijn. Maar het kiezen van een Magento agency moet je niet te snel doen. Je gaat jarenlang met elkaar samenwerken, en het gaat over grote investeringen. Daar mag je best even de tijd voor nemen.”

Certificering van Magento specialist en samenstelling van het team

Een van de eerste dingen om te controleren bij het kiezen van een Magento partner is of ze gecertificeerd zijn. Een certificering geeft aan dat de agency beschikt over voldoende Magento specialisten om Magento-oplossingen te implementeren en te beheren. Zoals Bart Pit aangeeft: "Certificering is een basis. Het geeft aan dat jouw agency belang hecht aan bepaalde kwaliteitsstandaarden."

Om een gecertificeerd Magento partner te worden, moeten agencies voldoen aan een aantal eisen. Ten eerste is er het partnerprogramma van Adobe. Dit programma richt zich voornamelijk op de commerciële tak van Magento: Adobe Commerce. Hier is ook een financieel belang vanuit Adobe: partners moeten een minimaal aantal licenties per jaar verkopen om in aanmerking te komen.

Daarnaast is er een onderdeel dat gaat over het borgen van kwaliteit. Zo moeten partners minimaal vier gecertificeerde Magento specialisten, consultants of developers in dienst hebben. Deze certificeringen vereisen het afleggen van een jaarlijks examen, waarbij een score van minimaal 65% behaald moet worden.

Bart Pit, een ervaren e-commerce specialist, legt uit: "Je moet je niet blind staren op die certificeringen, maar die examens zijn niet eenvoudig, dus als een developer zo'n certificering heeft, zegt dat wel wat. De certificeringen focussen zich heel erg op de betaalde variant van Magento, Adobe Commerce. De stof gaat best wel diep, met cases en multiple-choice vragen die behoorlijk pittig kunnen zijn."

Snap de opbouw en expertise binnen de Magento agency

Het is belangrijk om het team van jouw volgende Magento partner goed te begrijpen. “Daar kom je niet achter via een video call. Ga langs op locatie en ervaar de cultuur en zie de samenstelling van het team.” Het is aan te raden om heel concreet te vragen naar de samenstelling van het team. Alleen zo weet je of er een goede mix is van ontwikkelaars, projectmanagers en consultants.
Bart benadrukt het belang van directe communicatie tijdens projecten: "Zorg ervoor dat je niet met te veel mensen hoeft te schakelen. Een Magento specialist, projectmanager, Customer Success Manager en consultant in één team kan voor veel overhead zorgen. Het werkt efficiënter als de projectmanager ook iets van de inhoud weet, dus e-commerce begrijpt en specifiek Magento ook in de vingers heeft. Afhankelijk hoe de spreektaal binnen jouw eigen team is, kun je je afvragen of je het belangrijk vindt om met Nederlands sprekende developers te werken."

Staar je niet blind op een uurtarief

Natuurlijk speelt budget een belangrijke rol, tegelijkertijd geeft Bart aan dat uurtarieven een slechte graadmeter zijn voor zowel kwaliteit als de totale investering in jouw nieuwe Magento partner. “Goedkoop kan duurkoop zijn als de kwaliteit niet voldoet aan de verwachtingen. Onderschat niet het grote verschil tussen de effectiviteit van een medior en senior developer. De samenstelling van het team is wat vooral impact maakt op de prijs van jouw project.”
Daarnaast heb je als opdrachtgever ook grote invloed op het prijskaartje van jouw nieuwe webshop. Bart: "Ik zie nog te vaak dat een nieuw project start met een te grote lijst maatwerk features. Ik adviseer om te starten met een Minimum Viable Product (MVP) op basis van een standaard template en bouw van daaruit verder. Zo leer je gaandeweg wat je behoeften zijn en voorkom je dat je onnodig veel geld uitgeeft aan functies die je uiteindelijk niet gebruikt."

Proactiviteit en technologie van de Magento agency

Een goede Magento partner is niet alleen reactief maar ook proactief. Ze komen zelf met ideeën en oplossingen die je webshop kunnen verbeteren. Bart geeft een voorbeeld: "Als partner heb je meerdere klanten en je kunt kruisbestuiving toepassen. Als een agency iets moois heeft gebouwd bij een andere klant, dan kun je daar de vruchten van plukken. Dat wordt vanuit een concurrentie perspectief nog wel eens vergeten, kijk daarom goed naar het klantportfolio van jouw agency en naar de specifieke maatwerkfeatures die zijn ontwikkeld. Dat een agency werkt voor een indirecte concurrent kan ook veel voordelen hebben."

Hoe deze kennis inzet bij het opstellen van een briefing naar een Magento partner

Ga je jouw shortlist benaderen voor een kennismaking of offerte? Dan is het opstellen van een concrete briefing cruciaal. Door de juiste vragen te stellen aan jouw Magento partner, krijg je een duidelijk beeld van de expertise, werkwijze en betrouwbaarheid van de Magento agency. Onder vind je zeven belangrijke vragen die je in je briefing kunt opnemen om ervoor te zorgen dat je de beste keuze maakt voor jouw project.

7 belangrijke vragen die je kunt opnemen in je briefing

  1. Welke certificeringen heeft jullie team? Een certificering geeft aan dat de Magento agency beschikt over de nodige kennis en ervaring om Magento-oplossingen te implementeren en te beheren. Welke developers zijn gecertificeerd Magento specialist?
  2. Hoe is jullie team samengesteld? Vraag naar de samenstelling van het team en zorg ervoor dat er een goede mix is van ontwikkelaars, projectmanagers en strategen.
  3. Wat zijn jullie uurtarieven en wat is bij dit tarief inbegrepen? Goedkoop kan duurkoop zijn als de kwaliteit niet voldoet aan de verwachtingen. Vraag daarom naar een duidelijke uitleg van de uurtarieven en wat hierbij inbegrepen is.
  4. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie proactief zijn in het aandragen van nieuwe ideeën en verbeteringen? Een goede agency komt zelf met ideeën en oplossingen die je webshop kunnen verbeteren. Weinig gereserveerde uren voor de strategie- en designfase kan een signaal zijn dat hier te weinig aandacht voor is binnen het bedrijf.
  5. Hoe werkt jullie ticketsysteem? Bij veel agencies worden taken en verzoeken via een ticketsysteem beheerd. Vraag naar de gemiddelde doorlooptijden en hoe zij omgaan met communicatie in tickets.
  6. Hoe zorgen jullie voor transparantie in facturabele uren? Transparantie over uren is essentieel om vertrouwen op te bouwen. Vraag hoe zij transparantie bieden, bijvoorbeeld door een uitgesplitste factuur op ticketniveau.
  7. Wat is jullie aanpak bij het starten van een nieuw project en hoe worden wij op de hoogte gehouden van de voortgang? Vraag naar hun projectaanpak en hoe zij een projectplanning opstellen. Zorg ervoor dat er een duidelijk communicatieplan is voor de voortgang van het project.

Neem deze vragen op in jouw briefing en bespreek ze tijdens de kennismaking. Zo krijg je een duidelijk beeld van de werkwijze, expertise en betrouwbaarheid van de Magento partner. Dit helpt je om een weloverwogen keuze te maken die past bij jouw specifieke behoeften en doelen.


Magento-partner-bart

Achtergrond Bart Pit, e-commerce strateeg en Magento specialist

Bart Pit is e-commerce consultant en Magento specialist. Bold Commerce is een gespecialiseerde Magento agency die zich richt op het bouwen en onderhouden van op maat gemaakte webshops op basis van Adobe Commerce en Magento Open Source. Bart heeft inmiddels 14 jaar ervaring met Magento, vanaf de introductie van Magento 1. Zijn kennis en jarenlange ervaring binnen de Magento community zet hij graag in voor complexe e-commerce vraagstukken. Voeg hem toe aan jouw LinkedIn netwerk, of volg Bold Commerce voor Magento-gerelateerde updates.

Veel gestelde vragen (FAQ)

Hoe werkt de Magento agency met supportvragen en tickets?

Bij veel agencies worden taken en verzoeken via een ticketsysteem beheerd. In praktijk kan dit frustrerend zijn voor opdrachtgevers. Zoals Bart aangeeft: "Tickets kunnen blijven liggen en de doorlooptijd is te lang. We horen regelmatig van nieuwe opdrachtgevers dat hun huidige agency hier steken laat liggen. Er wordt heel vaak heen en weer gepingpongd in een ticket, wat voor onduidelijkheid en vertraging zorgt." Bespreek daarom met jouw toekomstige Magento agency hoe dit precies werkt en wat je kunt verwachten.

Hoe krijg ik inzicht in hoe proactief een Magento partner is?

Het is belangrijk dat een Magento partner niet alleen maar reageert op je verzoeken, maar ook zelf met ideeën komt om je webshop te verbeteren. Bart benadrukt: "Klanten willen bevestiging dat ze op de goede weg zijn met hun webshop, ze willen up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen. Een Magento agency moet assertief zijn en proactief suggesties doen." Een graadmeter van proactiviteit is in hoeverre een agency zelf het initiatief neemt voor maatwerkdevelopment. Vraag naar concrete cases en voorbeelden van de afgelopen 12-24 maanden en kijk in hoeverre ze bijdragen aan het Magento open source ecosysteem.

Hoe weet ik of een Magento partner eerlijk is in facturabele uren?

Transparantie over uren is essentieel om vertrouwen op te bouwen. Bart legt uit: "Jij als klant vindt het prima om te betalen voor tijd, maar je wilt wel zeker weten dan ieder uur goed besteed is. Vraag daarom naar uitgesplitste facturatie op ticketniveau, zodat je precies ziet waar ieder kwartier aan besteed is."


Hyvä Magento dev working