Case Jan van der Leek - Voorkappers

Voorkappers, een bijna 100 jaar oud familiebedrijf, begon als kappersgroothandel Jan van der Leek. Na bijna negentig jaar actief te zijn geweest als kappersgroothandel, splitste het in 2012 in twee afzonderlijke entiteiten: Voorkappers en Jan van der Leek.

Doelstelling

Jan van der Leek heeft in 2017 gehoor gegeven aan een ambitieuze groeidoelstelling, onder meer door betere schaalbaarheid, procesautomatisering en online presence. Het bestaande (custom-made) e-commerce systeem kon hier niet in faciliteren en er werd gekozen voor een platform die dit wél kon: Magento 2 Open Source. Bold werd ingevlogen om dit te bouwen.

Uitdaging:

Er werd een maatwerk koppeling met KING ERP ontwikkeld: hier waren niet alleen de meer gebruikelijke features zoals een bi-directionele klant en order koppeling onderdeel van, maar ook een zeer uitgebreide product synchronisatie. KING wordt tevens als PIM-systeem gebruikt: uitdaging hierin was vooral een enorm netwerk aan domeinspecifieke business logica (‘als vinkje hier maar niet vinkje daar, dan..’) en complexe B2B-prijsstructuren (zoals klantgroep specifieke prijzen gecombineerd met staffelkorting over productgroepen heen) die zowel op de backend als de frontend geïmplementeerd moeten worden.

Het migreren van de omvangrijke online catalogus, waarbij SEO-posities uiteraard wilde behouden, zonder dat we toegang hadden tot de database van het oude systeem, was ook iets waar we onze tanden in hebben kunnen zetten.

De online verkoop heeft na migratie naar Magento 2 een enorme vlucht genomen en Jan van der Leek heeft hiermee kunnen uitgroeien tot het prachtige bedrijf dat het vandaag de dag is, waarbij de typische identiteit als familiebedrijf behouden is gebleven.

Sparen voor Voorkappers Coins

Wat Jan van der Leek en Voorkappers zo uniek maakt, is dat ze dankzij hun actieve doorontwikkeling hun succes door hebben weten te zetten naar de online wereld. Dit streven naar innovatie zet Voorkappers door, en het was binnen deze context dat wij een koppeling hebben gemaakt met loyalty software Piggy waar Voorkappers mee samenwerkt.

Voor het zakelijke gedeelte van de shop heeft Voorkappers Piggy geïntegreerd. Dit stelt zakelijke klanten in staat om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma en in aanmerking te komen voor speciale kortingen en producten. Binnen dit loyaliteitsprogramma kunnen de klanten Voorkappers coins verdienen om de kortingen of speciale producten te kopen. Waar de klanten precies voor kunnen sparen is geheel aanpasbaar door Voorkappers zelf.