Bold blogt: e-commerce stories from the wild. Gepubliceerd op 30 april 2022

Nieuwe Europese E-commerce regelgeving

Op 28 mei 2022 gaat er het één en ander veranderen omtrent reviews, kortingen, gepersonaliseerd aanbod en nog veel meer! Het is dan ook van belang dat merchants tijdig op de hoogte zijn en eventuele aanpassingen doorvoeren om boetes voorkomen. Wij hebben de veranderingen alvast even voor je samengevat.

Reviews onder je artikelen

Om als webshop de klant garant te kunnen stellen dat de reviews onder jouw artikelen oprecht en eerlijk zijn heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nieuwe wetten opgesteld die vanaf 28 mei toegepast gaan worden. Daarnaast heeft het kabinet een nieuw wetsvoorstel ingediend die ervoor zorgt dat het verboden wordt om valse consumentenbeoordelingen en aanbevelingen te plaatsen onder producten en artikelen.

Maar wat betekent dit voor de webshopeigenaar? Na het invoeren van deze nieuwe wetten zal elke webshop moeten aangeven hoe hij of zij controleert of geplaatste recensies ook daadwerkelijk afkomstig zijn van klanten die het product gekocht en gebruikt hebben.

Voor de reviews onder een artikel verschijnen gaan deze eerst door het selectieproces van de webshopeigenaar. Hier kan gekozen worden welke reviews er wel of niet gepost worden. Zo kan het voorkomen dat negatieve reviews verdwijnen, en kan een webshop er zelfs voor kiezen om beoordelingen te kopen. Om hier in de toekomst transparanter over te zijn tegenover de klant moet er vermeld worden of er negatieve beoordelingen achterwege zijn gelaten en/of er sprake is van betaalde beoordelingen onder artikelen.

Reviews

Fantastische kortingen en gepersonaliseerde aanbiedingen

Flinke kortingen en fantastische prijzen zijn altijd fijn om te zien, maar ook hier zal volgend jaar het een en ander veranderen. Webshops mogen na de toepassing van de wet geen gebruik meer maken van willekeurige prijzen in kortingsacties. Er moet hier gebruikgemaakt worden van de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen, van het artikel gebruikt in de actie. In de deze nieuwe situatie blijft het wel toegestaan om als webshop eigenaar kortingen te vergelijken tegenover de prijzen van de concurrent.

Webshops kunnen op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats en andere kenmerken een aanbod aanpassen. Na mei zal het dan ook verplicht zijn om aan te geven dat de prijs die een klant ziet een geautomatiseerd persoonlijk aanbod is. Zo kan de klant altijd nog prijzen vergelijken bij andere aanbieders om te controleren of de prijs wel echt zo aantrekkelijk is.

Gratis (diensten)

Ook aanbieders van gratis digitale diensten zullen een aantal dingen moeten veranderen. Moeten klanten persoonlijke informatie verstrekken bij het aanvragen van jouw gratis digitale dienst? Dan zal het nodig zijn om de klant duidelijker in te lichten over hoe lang ze aan een bepaalde dienst vastzitten, en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Een klant heeft recht op een termijn van 14 dagen waarin hij of zij zich uit kan schrijven. Wanneer een klant zich binnen deze 14 dagen uit wilt schrijven moeten alle gegevens direct worden verwijderd.

Vergelijkingssites

Vergelijkingssites baseren de uitkomsten van vergelijkingen op verschillende elementen. Op welke elementen dit precies is moet na de ingang van de wet duidelijk gecommuniceerd en aangegeven worden aan de klant.

Online-marktplaatsen

Binnen het verkopen en kopen van artikelen via online-marktplaatsen zal het aankoopproces veel meer transparantie bieden. Wie de verkopers zijn op online-marktplaatsen blijkt namelijk vaak nog een wazig gebied. Om dit aan te pakken moeten webshops klanten meer informatie geven over met wie ze zaken doen en of de verkoper een consument of een onderneming is. Dit betekent dat webshops extra informatie moeten opvragen van hun verkopers.

Boetes

Boetes

Lukt het een webshop nou niet om zich te houden aan de nieuwe regels? Dan kunnen de boetes flink oplopen. Het gaat hier namelijk tot 4% van je jaaromzet met een maximum van 2 miljoen euro! Blijven de overtredingen vaker voorkomen? Dan kunnen deze percentages oplopen tot 10% van de jaaromzet. Maar wees gerust, als webshop eigenaar heb je nog ruim een half jaar de tijd om je klaar te maken voor de ingang van de nieuwe regels!

Wij helpen een handje!

Zie je door de bomen het bos niet meer? Wij hebben genoeg tips en mogelijkheden hoe je deze veranderingen kan implementeren op jouw webshop. Wil je meer weten? Houd de socials in de gaten of neem contact met ons op, dan helpen we je op weg!

Wil je meer weten? Houd de socials in de gaten of neem contact met ons op, dan helpen we je op weg!