Bold blogt: e-commerce stories from the wild. Gepubliceerd op 6 september 2021

Niet fullservice maar fullfocus.

Een hoop e-commerce agencies positioneren zich als fullservice bureau. Bij Bold verdiepen we liever dan dat we verbreden en hebben er daarom voor gekozen om uitsluitend te opereren vanuit ons specialisme. Waarom is dat eigenlijk? En wat zijn de voors en tegens?

Welke disciplines kun je zoal verwachten bij fullservice e-commerce bureaus?

Daarbij kun je denken aan diensten die het e-commerce platform raken: UX interactie en grafisch Design, Online Marketing, SEA en CRO. En soms zelfs ook hosting, productfotografie en content management.

Sommige bureau’s bieden naast Magento ook andere e-commerce platformen aan, zoals Shopware of maatwerk (SaaS) oplossingen.

Het lijkt me een prettig gevoel om alles onder 1 dak te vinden en 1 centraal aanspreekpunt te hebben.

Dat lijkt ons in de eerste instantie ook. Als het bureau de boel goed op de rit heeft, word je met een holistische aanpak in 1 klap op een tijd- en kostenefficiënte manier ontzorgd op diverse vlakken. Een brede in-house expertise kan met de juiste synergie ook leiden tot nieuwe invalshoeken en inzichten.

Je bent echter wel gebonden aan de kwaliteit en onderlinge samenwerking van de individuele afdelingen en afhankelijk van de zwakste schakel in de ketting. Ook moet de (vaak veel grotere) omvang van soortgelijke bureaus je aanspreken. Je zult waarschijnlijk inleveren op flexibiliteit, innovativiteit, wendbaarheid en persoonlijke aandacht.

Veel mensen halen al hun boodschappen in de supermarkt. Toch smaakt het vlees van de slager lekkerder, is het brood van de bakker zoveel verser en loop je voor een hoestmiddel voor je zoon of dochter liever even door naar de apotheek. Het is maar net welke eisen en wensen je hebt of je kiest voor gemak of kwaliteit.

Jack of all trades, master of none.

Een veelgehoorde quote en betekent vrij vertaald zoiets als: van alles een beetje, maar niets écht.

Goede shops bouwen en onderhouden is vakmanschap en vereist ervaring en expertise. We zien onszelf als ambachtslieden, geen productiemedewerkers. Wij zijn daarom van mening dat je Magento 2 er niet “bij” kunt doen, bijvoorbeeld naast andere e-commerce platformen of andere (al dan niet gelieerde) diensten. Althans, niet met onze (compacte) schaal.

Wij vinden persoonlijke aandacht en wendbaarheid belangrijk. We hebben bij onze klantselectie altijd bewust kwaliteit boven kwantiteit geprefereerd: we hebben daarom minder klanten dan dat we collega’s hebben en die verhouding willen we graag zo houden.

Onze focus ligt dus op de techniek: aangrenzende disciplines zoals CRO en SEA laten we graag over aan andere specialisten. We hebben over de jaren heen een gezond netwerk van experts om ons heen mogen verzamelen waar we vaak en intensief mee samenwerken. We schuiven graag de persoon of partij naar voren waarvan wij vinden dat deze het beste bij jouw specifieke casus past.

Maar vinden we onszelf eigenlijk wel zo eenzijdig?

De shops die wij bouwen en onderhouden zijn volledig op maat. Onze kracht ligt in het naadloos aansluiten van Magento bij de organisatie en derde partijen zoals externe leveranciers: wij (ver)bouwen daarbij alles wat los en vast zit, zodat het eindresultaat altijd zit als een maatpak.

Om dat te bereiken moeten we ons regelmatig in bochten wringen om alles op orde te krijgen: de designer gaat prat op Retina-kwaliteit productafbeeldingen, het online marketingbureau verlangt een hoge pagespeed score en het contentteam wil eenvoudig multimediale content kunnen toevoegen.

We zeggen regelmatig: we doen alléén maar Magento, maar wel in al haar facetten. Je kunt daarbij denken aan datamigraties, integraties, ERP-koppelingen, importers, managementrapportages, alerting tools, custom front-ends, business logica, gemaatwerkte checkout flows en het uit- en verbouwen van de Magento REST API.

Na een kleine tien jaar custom Magento webshops gebouwd te hebben durven we wel te zeggen dat wij net zo diep gaan als dat veel fullservice bureaus breed gaan.

Uitsluitend Magento? Klinkt als een gevalletje “Wij van WC-eend…”

Klopt! Daarin schuilt zeker een gevaar: omdat we Magento en het ecosysteem daaromheen zo goed kennen, weten we heel goed wat er wel en niet mogelijk is. Daarbovenop: technisch is bijna niets te gek. De vraag is soms wel of je het moet willen: voor sommige use-cases is Magento gewoon niet het juiste platform, en als dat zo blijkt te zijn steken we dat
niet onder stoelen of banken.

We noemen onszelf gekscherend het technisch-functionele afvoerputje.

Wij voelen ons als technische bouwpartij verantwoordelijk voor het technisch en functionele succes van de webshop. Dat betekent regelmatig dat we ons over vraagstukken en uitdagingen buigen die je niet direct in ons straatje zou verwachten.

Blijkt de logistieke provider niet met een bepaalde feature van het ERP om te kunnen gaan dan zorgen wij dat het toch gaat werken. Lopen we tegen een Magento Core-bug in een Indexer aan waarvan de oplossing door de community nog ver weg lijkt, of twee extensies die niet met elkaar door 1 deur kunnen, stropen we de mouwen op en gaan we er zelf voor zorgen dat we het oplossen en daarmee door kunnen met het project.